הבלוג

עיצוב חדרי ילדים – סתיו בן יעקב

בשנים האחרונות כניסה לחדר ילדים מעוצב משולה לביקור בלונה פארק. טפטים צבעוניים על הקירות, והמיטה, עם המצעים המצויירים, נראית כאילו נמצאת במרכז סניף של 'טויס אר אס' – הכול בשילוב צבעים קופצני ובוהק שגורם לפרץ אדרנלין בלתי נשלט במוח. ממש חגיגה לעיניים. 

עיצוב יותר רגוע

עם כל הכבוד ליצירתיות, ל"ערכים האסתטיים" ולדור החדש של נסיכות דיסני, חדר של ילד לא צריך להיות מסיבה בלתי נגמרת. ילדים צריכים את השקט שלהם. את המקום החם והרגוע ולא חלל צבעוני וכאוטי שמרגיש כמו סוג של הפרעת קשב תמידית. כשמסתכלים על חלק מחדרי הילדים המעוצבים בעידן הנוכחי אפשר להבין למה ילדי ישראל הם אלופי העולם בריטלין. 

כשאני אומרת 'עיצוב יותר רגוע' אני לא מתכוונת שצריך לחזור לעידן חדרים חסרי עיצוב ואמירה. ממש לא. אני חותרת לעיצוב מודרני עם ערכים אסתטיים בולטים שידברו גם ללבו של הילד. אחרי הכול אחד הדברים הכי חשובים בחדר ילדים הוא שהילד יאהב אותו ויקנה לו ביטחון, שלווה ורוגע . אבל אני גם רוצה שיהיה לו נוח ומסודר, שיהיה לו מספיק אור טבעי בשעות שהוא צריך; ושיהיה לו חשוך ונעים בשעות שהוא ישן. 

להתאים את החדר לילד

כדי לייצר סדר בחלל צריך היררכיה. אני אוהבת העמדת ריהוט ברורה והנדסית שמגדירה את החלל והכול מסתדר סביבה. הרבה פעמים אייצר את המוקד הזה באמצעות עבודה עם צבע. למשל, קיר אחד בגוון בולט ושונה, כאשר, באופן אישי אני מעדיפה להתאים את הגוונים והטקסטורות לאופי ולגיל של הילד. כאשר למטרות קשב  וריכוז אבחר גוונים תכולים וירקרקים ואילו ליותר רוגע גוונים אפרפרים. 

אני מנסה להגביל את מספר האלמנטים והקווים, שוב מתוך רצון לייצר סביבה מרגיעה. אנשים הם מטבעם אגרנים וילדים הם אלופי העולם בלאגור דברים שאינם בשימוש. אבל לא באתי לחנך, באתי להציע פתרונות, ואם לילדים יש אינסוף צעצועים צריך לייצר עבורם חלל אחסון אינסופי. טוב, הגזמתי קצת, אבל הבנתם את הרעיון – חלל אחסון זה חשוב. אם אי אפשר להיפטר מעודף החפצים נאחסן אותם. ארונות עם גישה נוחה והרבה עומק, כוורות ואפילו ספסלים שהם ארגז צעצועים סמוי. אלו הם רק כמה פתרונות אחסון שאני נוהגת לשלב בחדרי הילדים שאני מעצבת.

גישה מדעית לתאורה

שחקן משמעותי נוסף בבניית האווירה וסביבת החיים של הילד זה האור. כבר הזכרנו שחשוב שהחדר (והילד) ייהנה מאור טבעי אם מתאפשר. כיווני האור (והאוויר) יכתיבו במידה רבה את המיקום של המיטה או שולחן הכתיבה. תאורה טבעית זה טוב ויפה, אבל חלק ניכר מהעיצוב קשור לתכנון התאורה המלאכותית. לבחירת גוף התאורה ומיקומו בחלל יכולה להיות השפעה דרמטית. כשזה מגיע לחדרי ילדים אני כמעט תמיד בוחרת בתאורה חמה. יש קלישאות שהן נכונות, אור 'חם' מייצר אווירה נינוחה וחמה. כן, זה ככה פשוט. לשעת הלילה חשוב שהתאורה לא תעלה על 5 וואט. הסיבה לכך מדעית – מחקרים מצאו כי חריגה מכך משבשת את ייצור המלטונין ופוגעת באיכות השינה. 

לא תמיד זה מתאים אבל בעיני עץ זה חומר גלם נהדר לחדר ילדים. הטקסטורה שלו טבעית, מרגיעה ומזמינה. רצפת עץ או פריט כמו מיטה או ארון שמשלב נגרות עץ מאסיבית טוען את החדר במשמעות, באופן כמעט אינטואיטיבי, של המונח 'בית', במלוא מובן המילה.