הבלוג

מסע משותף לעיצוב פנים מדויק – סתיו בן יעקב

עיצוב פנים מעולה הוא תמיד תולדה של מסע משותף שעורכים המעצב והלקוח. רק הבניה הדדית והבנה אמיתית (של המעצב) את צורכי הלקוח יכולה לייצר בית שבאמת יותאם לצרכי המשפחה. הבעיה היא שעיצוב פנים חכם ומדויק תמיד ינבע מהתאמה וצרכים של משפחה ספציפית, ואילו התכנון של המרחב ב'דירות קבלן' תמיד יבוצע באופן גנרי על פי משפחה מדומיינת או מה שנהוג לכנות 'המשפחה הממוצעת'. כמובן, שאותן עקרונות שינחו עיצוב  פנים של דירת קבלן תקפים גם כשמדובר בתכנון בית צמוד קרקע בבניה פרטית.

אין דבר כזה – 'משפחה ממוצעת'

רגע, מה זה, בעצם, המשפחה הממוצעת? אבא ואמא ו-2.1 אחד ילדים. נעגל ל-2. למעשה, אנחנו לא יודעים עליהם כלום, לכן זה ביטוי חסר משמעות. כל ניסיון לתכנן חלל שיתאים לכולם הוא ניסיון עקר, שפעמים רבות יהיה ערימה של פשרות שקרוב לוודאי לא ישאירו שום משפחה מרוצה. מבחינתי כל ניסיון לכמת עיצוב בית באופן סטטיסטי לא יצלח. מאחר ש'עיצוב' נוגע ברצונות ובהרגלים הכי יסודיים של כל אדם, אי אפשר לנחש אותו מראש. אם רוצים בית שיענה פונקציונלית ורגשית לצרכי המשפחה צריך להתאים אותו למשפחה; ואם רוצים להתאים בית למשפחה אין קיצורי דרך – צריך להכיר את המשפחה. 

לכן, הצעד הראשון שאני עושה כאשר אני מתבקשת לעצב בית עבור משפחה אני מקפידה לפגוש את בעלי הבית ולתשאל אותם בנפרד, באופן יסודי ומפורט כשאני יורדת לרזולוציות כמו: מתי אתם משכימים כל בוקר? כמה נעליים יש לכם? האם אתם מעדיפים לאכול ארוחת ערב בפינת האוכל או דווקא מול הטלוויזיה בסלון? בשלב הבא אני מעבדת את המידע ומתחילה לבנות את הפאזל.

הרעיון בעיצוב פנים חכם ומדויק הוא להצליח לתת לכל אחד מבני המשפחה את המקום שלו. כשאני כותבת 'המקום שלו', הכוונה אינה רק לפינה פיזית בחלל (וחשוב שגם האספקט הזה יזכה למענה), אלא לעשות את המקסימום כדי שהעיצוב יענה על הצרכים וההרגלים שלו. למשל, אם בני הבית רגילים לאכול ארוחת ערב מול הטלוויזיה, עיצוב הסלון וריהוט הסלון יהיו מותאמים להרגל הזה (שולחן סלון ירחב שאינו נמוך מגובה הספה ואם בבית יש ילדים קטנים אבחר ריפוד מבדים סינטטיים שקל לנקות ולכבס וכו').

לעשות לכם סדר

אולי זה ישמע לכם טרחני, אבל מילת המפתח בעיצוב פנים חכם ומדויק היא 'סדר'. בית צריך להיות מסודר במובן העמוק של המילה. אני לא מפחדת מאבק בפאנלים, כן אראה בזה כישלון אם עיצוב הבית לא יספק מספיק פתרונות אחסון זמינים ויהפוך לגיבוב של חפצים שמשבשים את החלל ומפריעים לתפקוד השוטף של הבית. הרעיון הוא לא סתם "להעמיס" על הבית בחללי אחסון. חשוב שהפתרונות יהיו מותאמים לבית ויצפו את פני העתיד (צרכים משתנים של ילדים בגיל ההתבגרות). למשל, שארון המעילים יהיה נגיש וימוקם כבר במבואה. אני אוהבת למקם במבואה גם קונזולה מעוצבת עם מראה ומקום אחסון למפתחות, מכתבים וטלפונים. 

ועוד משהו, בית שמתוכנן נכון (בהתאמה אישית למשפחה שמתגוררת בו) הוא בית שמאוד פשוט לסדר. לכל דבר יש מקום נגיש ייעודי. 

חלק מתהליך של עיצוב פנים חכם הוא להכיר במגבלות. כן, אני מדברת על כסף. את אותה דירת מאה ועשרים מטר מרובע במרכז גבעתיים ניתן לשפץ באופן חלקי, וניתן גם לעשות מגה שיפוץ. בשני המקרים אני מדברת על 'שיפוץ טוב', אבל הפוקוס יהיה שונה מאוד. חשוב לזכור כי הרעיון הוא לעצב את הבית כדי שישרת את החיים השוטפים ולא לייצר לכם עוד אבן ריחיים כלכלית שתקשה עליכם בניהול החיים השוטף. בנקודה הזו אין אצלי חוכמות, יהיו מקרים שאנסה לשכנע אתכם לבחור בפתרון כזה או אחר. אבל מרגע שהוסכם התקציב ועשינו תיאום ציפיות, זה מה שיהיה. גם זה אחד הדברים שעושה עיצוב פנים חכם ומדויק. ברגע שכך פועלים בשלב התכנון המעבר לשלב הביצוע ולתוצאה המיוחלת בדרך כלל יזרום ללא תקלות.